こどもの家 父母の会からのお知らせ

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2014-2015 12月 クラスマザー会議事録

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2014年度 第4回 クラスマザー会 議事録

1.園長先生より

子どもの家のクリスマス会は、園が作り、皆さんに見ていただくというものではなく、子どもたち、保護者の方々皆と作り上げるイベントです。皆が「よかったね、楽しかったね」といえるような会にしたいと思いますので、ご協力お願いします。会のプログラムは毎年、一枚一枚手作りしています。大切に楽しんでいただけたら嬉しいです。教会の保護者席には、聖書と讃美歌集が置いてあります。破れたり汚れたりしないよう、ご配慮をお願いします。

2.クリスマス会についての説明と注意事項

当日のスケジュールは下記の通りです。
クリスマス礼拝(9:00-10:00 於:教会礼拝堂)
休憩(リフレッシュメント)(10:00-10:30 於:ホール前駐車場)
クリスマス祝会(10:30-12:00 於:教会礼拝堂)

礼拝について
・こどもの家は教会付属の幼稚園であるため、できるだけ礼拝から参加してください。
・さくら組は聖劇のため、8:30に園集合です。
・さくら組園児以外は自由席です。保護者は園児と一緒に直接礼拝堂へ入り、一緒に座ってください。
・礼拝の中でクリスマス献金をしますが、これは教会の働きの一助として使われます。園への献金ではありません。プログラムと一緒に配布する献金袋をご利用ください。チェック宛先は「First UMC」です。
・アテンダンスシートは、礼拝堂入り口横に用意しています。これでプレゼントの受取確認をしますので、必ずサインをしてください。
・園児は全員名札を付けます。年少のれんげ、もも、すみれは、通常通り名札を付けて登園です。うめ、きく、さくらは、前もって名札をお渡ししますので、当日付けて来てください。
・日頃の感謝の気持ちを込めて、先生方へ父母会よりギフトの贈呈があります。

休憩(リフレッシュメント)について
リフレッシュメント中にトイレを済ませておいてください。

祝会について
・リフレッシュメント後、祝会のアナウンスがあります。園児は、各クラスマザーが持っているプラカードの前に整列してください。リフレッシュメントを持ったまま、集合しないでください。
・最初に、さくら、次にうめ、きく組が入場します。うめ、きく組は楽器を使用のため、あらかじめ決められた順番通りに並びます。最後に、年少(れんげ、もも、すみれ)が一緒に入場します。保護者の方と途中まで一緒に行き、その後園児のみステージに上がります。
・保護者の方は礼拝堂の後ろの入口から入ってください。
・年少組はパフォーマンス後、必ず園児を迎えに来て、一緒に指定の年少/保護者席に座ってください。年少組は保護者と同席のため8列用意されていますが、親戚の方やほかのクラスの保護者の方にはご遠慮いただかないと席が足りなくなってしまいます。ご理解をお願いします。
・毎年、当日になると親と離れたくないなどの理由から泣いてしまい、ステージへ上がれなくなるお子様がいますが、どうしても難しい場合は、ご父兄もステージへ上がっていただけます。泣いている場合は、列の後ろへ回っていただき、入場を優先させてください。
・時間の関係上、アナウンスには英語はありませんが、プロジェクターで英語表記がされることになっています。日本語を話さないご父兄や親戚の方への説明は、各家庭でご確認ください。
・当日、ビデオ、写真ボランティア以外の一般の保護者の方々は、聖壇の前での撮影や、席から立って,、または通路からの写真、ビデオの撮影はご遠慮いただいています(聖劇中も同様)。
・各プログラム後の写真撮影の時間に、たくさんの保護者の方々が平等に撮影できるよう、譲り合っていただけますようお願いします。
・サンタさんからのプレゼントは、各クラス毎にアナウンスがあります。園児は両サイドの通路を通ってステージに上がり、プレゼントをもらったら、中央の通路を通って元の席に戻ります。
・サンタさんより未就園児へのプレゼントもあります。保護者の方と一緒に、上記のルートでプレゼントをもらってください。当日の状況を見て、未就園児の数が少ないようであれば、卒園生も対象とさせていただきますので、ご遠慮せずに取りにいらしてください。
・サンタさんからのプレゼントは開けずに、ご自宅に持ち帰るよう、お願いします。

その他
・クリスマス会前に、リハーサル兼写真撮影日が各クラスあります。当日は撮影が難しいため、できるだけ、この日にドレスなどの正装で登園するなどし、撮影の機会をご利用ください。
・普段、園への送迎をしていない保護者や親戚がいらっしゃる際は、園児のクラス名を知らせておいてください。祝会での指定席が分かるためです。
・作品の持ち帰りの際、必ず大人がピックアップするようにしてください。ツリーを倒したり、他の園児の作品を壊してしまわないようにするためです。
・柵で顔が隠れてしまう場所の園児が見えるよう、フォーメーションを検討しています。リハーサル日に、自分の子どもの顔が見えないようであれば申し出てください。
・クリスマス会当日、園庭では飲食禁止です。
・礼拝堂での飲食は、できるだけ、ご遠慮ください。
・雨天の場合は、リフレッシュメントは教会ホールで、祝会は先生方の指示に従ってください。
・クリスマスDVDについて、近年、映像関係の仕事をしている保護者の協力で、無料でDVD配布をしていましたが、今年は、その方々が多く卒園されたこともあり、音響、カメラ、編集の部分でプロの方にお願いします。そのため、5ドルで販売させていただくこと、ご理解ください。申込書はお便りばさみを通じて配布、申し込み箱はアテンダンスシートの横に設置しますので、ぜひ、お申込み下さい。


3.クリスマス会行事委員より

・オーナメントの締め切りは、12日(金)です。提出の際、必ずポストイットにクラスと名前を明記して下さい。制作がどうしても難しいということであれば、写真オーナメントだけでも提出下さい。

・ドネーションの締め切りは、16日(火)です。リフレッシュメント、企業ドネーション、父兄からのベイクドネーションを多数いただけることになりました。ご協力ありがとうございます。
<企業から>
スターバックス:コーヒー
JFC:グミ(サンタさんからのプレゼントに使用)、豆みっくす
Jones Coffee Roasters, Pasadena:コーヒー豆(レギュラー・ディカフェ)
Claro’s Italian Market:クッキー
<父兄から>
れんげ組:テイラー友美子さん/きく組:小川けいさん、川上美穂子さん
すみれ組:村谷渚さん/うめ組:岡本尚子さん

4.お餅つき大会行事委員より

ドネーション回収について
ドネーションの申し出をいただいた皆様、ありがとうございます。現在アイテムを回収中ですので、18日(木)までにドネーション・ボックスに入れてください。また、水のボトルは重く、地面に置くと汚れてしまうので、お持ちいただいた際には、クラスマザーにお声がけください。

大会運営にあたっての補足説明
当日のボランティアが現状の数だと休憩なしになってしまうため、当日のお手伝いを追加募集します。お手伝いいただける方は、クラスマザーまでお声がけください。

当日のスケジュール/宣伝&口コミについて
1時開始、2時~太鼓、3時半に終了予定ですが、餅がなくなり次第終わることになります。
雨天はホールにて決行。
お餅つき大会について広く知っていただき、新しい方にいらしてほしいため、日本文化に触れる機会として、現地校のクラスメートやお友達にお声がけください。

5.ファンドレーズのご案内(幾留さんより)

・園便りでも報告した通り、ファンドレーズでは、アスパイア(約650ドル)、Tシャツ(約300ドル)、スクリップ(約600ドル)、マルカイ(370ドル)、夏から貯めたリサイクル(50ドル)が集まりました。ありがとうございます。
こうしたファンドレーズにより、やぐら(トンネルや横の支柱など)を修復しました。
・リサイクルについて、再度のお願いとなりますが、ペットボトルなどは必ずCAマークを確認してください。瓶は集めていません。牛乳の白いボトル、ワインのボトルはNG。缶は大募集です。

以上


Minutes for the 4th Class Mother Meeting of 2014

1.From Encho sensei

At Kodomo no Ie, the Christmas Pageant is not a show made by the school for you to enjoy. Rather, it is a collaboration, lovingly created by us, the children, and the parents together. We hope everyone will think: “it was wonderful. How much fun we had!” Please help us make the pageant a success! Each year we hand make each program for this Christmas Pageant. We very much hope you will enjoy these heartfelt gifts.
There are bibles and hymnals in the pews. Please take care not to rip or dirty these items. Thank you.

2.Explanation and Notes about the Christmas Pageant

Below is the schedule for the day of the Pageant
Christmas Worship (9:00-10:00 Place: Church Chapel)
Intermission (Refreshments) (10:00-10:30 Place: Church Hall facing the parking lot)
Christmas Celebration (10:30-12:00 Place: Church Chapel)

About Worship Service
・Because Kodomo no Ie is affiliated with the church, we strongly encourage everyone to attend the worship service, if at all possible.
・Because they are doing the Nativity Play, Sakura gumi will meet at the school by 8:30.
・With the exception of Sakura gumi, people are free to sit anywhere. Parents may enter the sanctuary with their children and find any seat available.
・There will be a time for offerings during the church service. Please note that your donation will not go toward Kodomo no Ie, but to the church directly. Kindly use the offering envelope which will be inserted in your program. Please make a check payable to First UMC.
・The attendance sheet will be available near the entrance of the chapel’s foyer. We will use the attendance sheet to count the number of presents Santa will give at the end of the program, so please make sure to sign in.
・All students must wear their name tags. Lower grades, Renge, Momo, and Sumire will bring name tags from home as usual. We will give name tags to Ume, Kiku, and Sakura students beforehand, so please remember to bring the tags on the day of the pageant.
・To express our great gratitude for their constant love and hard work, the Parent Association will present the teachers with an appreciation gift.

Regarding intermission (Refreshments)
Please make sure to use the restroom during this intermission.

Regarding the celebration
・After refreshments, there will be an announcement marking the beginning of the celebration. Class mothers will be present, holding the signs with names of each class. The students will line up in front of their own class sign. Please make sure that the students do not bring foods/drinks at this time.
・The class will enter the stage in this order: Sakura, Ume, then Kiku. Because Ume and Kiku will use specific instruments, they will enter the stage in a previously decided order. Lastly, the younger grades (Renge, Momo, Sumire) will enter together. Parents may go with the students part way, until it is time for the students to enter the stage. Parents may then enter the chapel from the back entrance.
・Parents of younger graders, please come pick your child up after their performance, then sit with your child in the previously assigned “younger grade reserved seats.” There will only be 8 rows of seats reserved, so we kindly request that ONLY the immediate family of the LOWER grade parents sit in these seats.
・Each year, without fail, there are always a few students who cry and are inconsolable, unable to separate from their parents. If you encounter this situation, you may enter the stage with your child. In this case, please go to the end of the line with your child so that the whole entry goes smoothly.
・Due to time constraints, the announcements will not have any English translation, though we plan to have a projector with English translations. For those parents who do not speak Japanese, it may be helpful to have Japanese speakers familiarize you with the program beforehand.
・During the program and nativity play, unless you are the appointed videographer or photographer, please refrain from standing in your seat, standing in the aisles, raising your tablet or large photographic or video device.
・After the end of each class performance, parents will have a chance to take pictures or video of your child on stage. We kindly request everyone be mindful of others, to ensure that everyone has a chance to take photos and video in the allotted time.
・To receive a present from Santa, each class will be called separately. Children may line up on either side of the side aisle. After receiving their gift, they will use the center aisle to return to their seat.
・Santa will also have gifts for the younger siblings/younger children who are not yet in school. The children may go with their parents, following the same route as mentioned above. If there are not many children to claim their gift, we will extend the gifts to the graduates of Kodomo no Ie as well.
・Please do not open the gifts from Santa until you get home.

Miscellaneous
・Because taking photographs on the day of the Pageant is restricted, there is a final rehearsal day during the week, when we encourage personal photography and video. You may choose to dress your child as if for the final performance!
・If there will be parents or other family members who usually do not come to pick up or drop off your child, please let them know which class the child belongs to. This way, they will know which seats they should sit.
・When picking up your ornaments, please make sure that an adult picks up the ornament from the tree. This is to avoid children accidentally knocking down the Christmas tree, or breaking a classmates’ ornament.
・Sometimes the railing on the sides of the stage obscure children’s faces. We have made efforts to make sure every child’s face can be seen. However, if you notice any children whose faces cannot be seen at the rehearsal, please let us know.
・During the Christmas Pageant, there is no eating or drinking in the school grounds or inside of the church.
・In the event of rain, refreshments will be served in the Church hall. Please follow the teachers’ directions for the ceremony.
・Last year the Christmas DVD was produced, created, and edited by parent volunteers who had professional experience in these matters. As such we were able to offer the DVD for free. Unfortunately, most of the children of these parent volunteers have since graduated, so this year we must hire sound, camera, and editing work to professional. As such, we must request a $5 fee for each DVD. The order forms will be made available through your parent binder. Please return your orders to the box next to the attendance sheet.

3.From the Christmas Pageant Committee

・The deadline for ornaments was 12/12 (Friday). Please make sure to include the post it note with your child’s name and class. If, for whatever reason, you cannot complete the felt ornament, please turn in the photo frame ornament.

・The deadline for donations was 12/16 (Tuesday). Many have kindly donated refreshments, corporate donations, and parents’ baked goods. Thank you so much for all of help!
<Corporate Donations>
Starbucks: coffee
JFC:Gummies(used in gifts from Santa)、Bean mix
Jones Coffee Roasters, Pasadena:coffee beans (regular and decaf)
Claro’s Italian Market:cookies
<from parents>
Renge gumi:Yumiko Taylor :: Kiku gumi: Kei Ogawa, Mihoko Kawakami ::
Sumire gumi: Nagisa Muratani :: Ume gumi: Naoko Okamoto

4.From the Omochi-tsuki Festival Committee

Re: Donation Collection
Thank you so much for volunteering for donations. We are currently collecting items until 12/28 (Thursday), so please place your items in the donation box located at the school. Water, however, is very heavy, and placing in on the ground will dirty the bottom. As such, if you are bringing in water, kindly contact a Class Mother, who will take it directly to the storage area.

Supplementary Information on the Omochi Festival
If we rely solely on the current number of volunteers, they will have no time to rest. As such, we are seeking more volunteers for the day of the event. If you can help, please contact your class mother.

Schedule for the Festival Day / Advertising and Suggestions
1:00 -- Open, 2:00 -- Taiko, 3:30 (or when the mochi runs out, whichever is earlier) – End.
In the event of rain, we will use the Church Hall.
Because we would like to attract as many people as possible, and to encourage new people to participate, please tell friends and classmates from your local school about this opportunity to experience a little bit of Japanese culture.

5.Fundraising Information (from Ms. Ikudome)

・As I have written in the newsletter, at present we have received from Aspire (~$650), T-shirt sales (~$300), Scrip (~$600), Marukai ($370), recycling from the summer til present ($50). Thank you so much for your efforts.
・Because of these fundraising efforts, we have fixed the playground equipment (such as the tunnel and the side pillar.)
・As I have requested previously, recyclable bottles ALWAYS have a CA CRV sign on the bottle. We are not collecting any other type of bottle like milk bottles or wine bottles. We ARE collecting aluminum cans. Thank you.

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