こどもの家 父母の会からのお知らせ

≫2016年05月

スポンサーサイト

上記の広告は1ヶ月以上更新のないブログに表示されています。
新しい記事を書く事で広告が消せます。

2015-2016年度 5月 クラスマザー会議事録

Please scroll down to English

2015年度 第9回 クラスマザー会 議事録

1.会計より
・年度末の先生方へのギフトとお礼状について→先生方へ父母会から、年度末にお礼状とギフトカードをお贈りします。お礼状には、役員、クラスマザーが皆様を代表してメッセージを書かせていただきます。

・父母会から園へのギフトについて→木琴と、園の行事で使っていたカラオケマシーンが壊れたので、新しいPAシステム、マイクに決まりました。

2.来年度の役員と引き継ぎについて(ドリオ会長)
・まだ未定なので夏休み前までに決まれば理想です。

・会長、副会長、何人でも良いと思います。今年は副会長に行事委員も兼ねていただき、仕事量が多かったのですが、父母会の運営としては理想的でした。話も早く済み、各行事の進行も把握出来ました。

・形にこだわらず、各クラスマザーさんで月ごとに進行するも良し、書記もクラスマザーさんで回すのも良いと思います。みんなでやっていくのが理想です。ドリオ会長からもアドバイス出来るので、是非前向きに考えて下さい。

3.きく組敬老ホーム報告、クラスマザーの感想等(きく組)
・お年寄りの方に喜んでもらえました。帰りは寝ていた子供も。

・特に問題もなく成功だったと思います。

・はじめ、バスがサンゲーブルBlvd に停まっていて見付からなくエルムAveに移動してもらったが、その際、教会関係者の車が路上駐車しており、声掛けして移動してもらった。今後はあらかじめコーン等を立てるなどして、バス駐車用のスペースを用意しておく必要があると思います。

4.運動会に向けて(園長先生、運動会委員より)
・運動会についての説明と注意事項

・こどもの家の運動会は、皆様のボランティアのご協力がないと成り立たないのでどうぞ積極的にボランティアをしていただけるよう、よろしくお願いします。
場所:Oak Avenue Intermediate School(6623 Oak Ave. Temple City, CA 91780)
集合(一般):8:30 
開始:9:00

・今週、月・火曜日に、れんげ組・もも組・すみれ組の名札を預かります。水・木・金曜日に帽子と一緒に名札をお渡しします。年少組に通っている園児で白組に出る子には白のビニールテープがついています。年中組に通っているけれども赤組に出る子には赤のビニールテープがついています。

・用具置き場で子供たちが遊ばなように注意してください。

・けがをしたり、具合が悪くなったらドクターに診てもらってください。ドクターはさくら組でご家族と観戦されています。十字の腕章をつけています。

・「準備体操」では保護者も一緒に体操してください。

・「かけっこ」ではさくら組以外の園児は入場門に整列してください。

・「障害物競争」では5人づつスタートします。さくら組以外の土曜クラスは男女別、学年別にスタートします。

・「大たるころがし」では複数取っている園児の保護者は金曜日クラスを優先してください。

・「トトロの散歩」は年少組対象の保護者と一緒の競技です。新しい種目です。1レース5組でスタートし、かごからトトロのお面を取って後ろに被り、保護者がトンネルまでソリを引きます。次の一本橋では保護者は子供が落ちないように手を繋いで下さい。3つの滑り台のうちどれかを滑ってカゴの中のどんぐりを取ってゴール。ドングリとお面はお土産。

・「冒険コースで出発」の後に帽子の色が変わっていても元に戻さないでください。先生たちが人数を調整したもので、その後の「綱引きと」「玉入れ」に、その帽子の色で出場します。よちよち歩きのボランティアの方は子供を足の甲に乗せて歩くことになるので、サンダルでなく運動靴などを履いてきて下さい。

・「小さなお客様」では抱っこしてでも良いので是非参加してください。

・「パン食い競争」はお父さんお母さん両方でも構いませんので、是非ご参加お願いします。

・「つなひき」では紅白に分かれて2~3回戦行います。お母さんチームVS お父さんチームもあります。ご参加お願いします。

・午後のプログラム開始は12時15分からとなっていますが、午前中の進行状況によっては早まることもあります。午後の開始時間は園長先生よりお知らせしますが、開始10分前にもアナウンスしますので、トイレなどを済ませておいてください。午後の最初の競技は全員参加です。

・「ポンポンとパラバルーン」のパラバルーンの曲は日本語学校の生徒、佐野さんのお父様が担当してくださいました。題名は色々悩んだ結果「思い出」にしました。

・「フォークダンス」ではお母さんと一緒に踊ります。二重の円を作って下さい。さくら組の円が内側、さくら組以外の円が外側。お母さんが円の内側、子供が外側になるように並んで下さい。さくら組は終わったらリレーに備えて待機してください。

・「力を合わせて」では最初の二人三脚で足を強く結び過ぎると後でなかなかほどけなくなるので、ご注意ください。風船の膨らみが小さいとなかなか割れません。

・「帽子取り」では取った帽子は本部に戻し、取られた自分の帽子は本部まで取りに来てください。この時の為に自分の帽子の番号を覚えておく必要があります。

・閉会式では先生が園児にメダルをかけジェット風船を渡します。どうぞ保護者が膨らまして下さい。園歌まで膨らませた状態で持ち、保護者の方が離して下さい。子供が拾ってお土産として持って帰ります。

・ゴミはゴミ箱に捨て、綺麗にして帰って下さい。

・キャノピーは、たくさんの方々から貸し出しのご協力をいただきました。ありがとうございます。貸出してくださった方々には、場所の優先的確保、ドロップオフ&ピックアップなどについて、クラスマザーから詳細のご連絡をさせていただいています。

5.ファンドレーズのご案内(幾留さん)
・スクリップは今週中に配り終える予定です。前半は数件ほどでしたが、一斉メールを出した後半から盛り返しました。$1,000、$2,000単位で購入してくださったかたもいらっしゃり、額面は$10,000を超えました。収益は$500未満です。

・See's Candies、スターバックス、洋服関係のスクリップが多く出た2年前の冬は、額面は今回と同じ$10,000を越えましたが、収益は$1,000ありました。今回はガソリンなど%の少ない物が多かった事が、収益が抑えられた理由でした。

・参加していただけた事に感謝いたします。ファンドレイズ全体の収益は6月に報告します。皆さま、ご協力本当にありがとうございました。

・マルカイ・トーキョーセントラルのレシートも募集していますが、なるべく過去2~3ヶ月以内のものをお願いします。お財布にあったらその都度カゴに入れてください。

6.園長先生より
・1年の最後のイベントの運動会が、皆様のお力をお借りしてスムーズに進行し和やかに良い会になりますよう、ご協力をお願いします。


2015 May Class Mother/Father Meeting

1. From Treasurer End of the year gifts and thank you cards for the teachers
‐KNI Parents Association will prepare gift cards along with thank you cards for the teachers. The Class Mothers and KNI representatives will write the card on behalf of all the parents.

‐Gifts for KNI from KNI Parents Association KNI Parents Association decided to gift a xylophone, a new PA system, and microphones since the old Karaoke machine broke.

2. New KNI Board Member Candidates for next year (President Dorio)

-Positions for the board members are not decided yet, but it is ideal if we could have decisions before the summer break.

-It is possible to have several presidents and vice-presidents. This year, the vice-presidents also steered event committees. This was a lot of work for them, but created the ideal management environment for the Parents Association. Discussions moved swiftly and it was easy to grasp the proceedings.

-We should not insist on formalities. Class Mothers/Fathers can get together and elect a person in charge to handle the matters on month-by-month basis. The same principle applies to the secretary position. It is better if everyone gets involved. I am willing to give advice, so, please consider volunteering!

3. Kiku Class Keiro Nursing Home visit, comments and opinions -The elders were very happy. Some children fell asleep on the way back to KNI.
-It was a success, without having any major problems!

-When the bus arrived it parked on San Gable Blvd so that it was hard to find. Later we asked the bus to be moved to Elm Ave, but the space was already occupied by church-affiliated cars. We had to ask the church to move their cars for us. It is probably better to reserve the space for parking for the event day by placing some safety cones.

4. Sports Day
(Encho Sensei, Sports Day Committee)
-Schedule for the day and other notifications:

-The success of this even depends on your support! Please help us by volunteering for this event.
Place: Oak Avenue Intermediate School (6623 Oak Ave, Temple City, CA 91780)
Time (for general public):
The place opens at 8:30 a.m.
The event starts at 9:00 a.m.

-On May 16 (Mon) and 17 (Tue), we are going to borrow children’s nametags for Renge, Sumire, and Momo. The following Wednesday through Friday, we will distribute caps with nametags. Children who are in this group but will play as “White” group have a cap with a white tape on. Those who are in Kiku and Ume, but will be playing as “Red” have a cap with a red tape on.

-Please refrain from playing with the event equipment at the storage area.

-In case of injuries or any occasion that need medical attention, please visit our doctor on site. The doctor will be under the “Sakura” canopy. Please find a person with an arm badge with cross.

-We encourage the parents/guardians to join the children for the “Taiso” (warm-up exercises).

-For the Sprint Race, classes other than Sakura need to come to the gate.

-The Obstacle Race will have 5 children for each race. Saturday classes other than Sakura will have separate groups based on their gender and class.

-Totoro’s Day Out is for the smaller children (Renge/Momo/Sumire), and this is new! Each race has 5 parent (or guardian)-child pairs. First, get a Totoro mask from a basket and put it on a child’s head (make sure to put the Totoro face at the back of the child’s head, since it makes it easier). Then put the child on the sled, and pull it to the tunnel. A child then goes through the tunnel, and runs to a bridge. Make sure to hold his/her hand while a child crosses it. Then a child goes downa slide (pick available one), pick an acorn, then the goal! Acorn and the Totoro mask are the souvenirs.

-Please keep your child’s hat color after Take off to the Adventure Course” even if it has changed. The change is made to equate the numbers of children who participate in the following “Tug of War” and “Bean Bag Toss”.

-For the volunteers for “Circuit Game”, make sure you wear closed-toe shoes (sneakers, not sandals). You will be walking with a child on your feet.

-Please join “Little Kids Race” if you have infants. It is OK for a parent to hold the baby when participating the game.

-Parents, please join the “Donut Hunting Race”. Both parents can join the game!

-We will have two to three Tug of Wars for the red and white teams, then there will be mothers vs. fathers. Parents, please join!

-The afternoon program is scheduled to begin at 12:15. However, depending on the day’s flow, it is possible the afternoon program will begin before this time, the starting time of afternoon program will be announced by Encho Sensei at the school’s discretion, so we ask that the students to go to the restroom as soon as possible during lunch break. There will be an announcement 10 min prior to the beginning of the afternoon program. All the children will attend the first event of afternoon which is “Pom Pom and Para Balloon”.

-The song for “Pom Pom and Para Balloon” is composed by the father of Sano-san (student of the Japanese Language School). The title of the song, after much consideration, became “The Memories”.

-“Folk Dance” is for parent-child pairs. Please make a small circle surrounded by a larger circle. Sakura children and parents will be forming the inner circle, and every other class will be making the outer circle. Make sure that children will be on the outer side of the each circle. Sakura will have relay immediately after the dances, so, please gather at the entrance gate after the dance for preparation.

-Be careful not to tie the legs too tightly for three-legged race for “Power Combo” since it will be difficult to remove. Also, please know smaller balloons are harder to pop.

- The hats that are taken at “Grab the Cap Game” need to be brought back at the administration. Those who lost the hats during the game, please come by at the admin tent for pickup. Please remember the number assigned for the child’s hat.

-In the closing ceremony, children will receive a medal and a rocket balloon. Please inflate the balloon for the children. Hold on to it to the end of the KNI song, then release. These are also souvenirs, so, please feel free to pick them up and take them home.

-Please pick up the trash before you leave. There will be several trash bins in the field.

- Thank you to all the families that are lending out their canopy/tent. Please look out for reserved seating and drop off/pick up instructions from the Class Mothers. Thank you very much! 5. Fundraising

(Mrs. Ikudome) -Scrip distribution will be finished within this week. Although we only had several orders at first, we ended up receiving many orders toward the due date (thanks to the email notification). Some ordered over $1,000 and $2,000, and the total amount of orders exceeded $10,000. Our profit will be less than $500.

-The scrip sale two years ago also exceeded $10,000, but our profit was $1,000. It was due to the items purchased (See’s Candies, Starbucks, Apparels) which had higher kickback percentage. This year, the items purchased the most had less kickback percentage (such as Gasoline), resulted in less profit for KNI.

-We are still accepting Marukai/Tokyo Central receipts, but we appreciate newer ones (within 2-3 month from your purchase). Please make sure to check and drop them off in time!

-Thank you for the continuing support for KNI. This year’s overall result will be reported in June.

6. Encho Sensei
The upcoming Sports Day will be our last event of this year! I look forward to having all your support to make this event happy and smooth. Let’s make sure to end this school year by making Sports Day a success!
スポンサーサイト

2015-2016年度 4月 クラスマザー会議事録

Please scroll down to English

2015年度 第8回 クラスマザー会 議事録

1.あきらさんのお料理教室報告
・参加人数は、「ちょうど良い」との回答が19名中18名。席順を変えたことも、好意的に受け入れられてよかった。
・メニューは、参加者全員が「大変満足」または「満足」と回答。「大変満足」の回答が昨年より2%アップ。家庭でも作りやすい、親しみやすいメニューであったためだと思われる。
・参加費についても、全員が「普通」または「安い」との回答。「高い」という声はなかった。
・次回の講習会に向けてのメニューのリクエストが多数あるため、来年に生かしていけたらと思う。
・参加者からの感想やコメントは、ほとんどが「楽しかった」「幸せだった」「次回もぜひ参加したい」「すぐに作れそうでよかった」というように好意的なものだった。
・アキラさんからも、「今年はスムーズでしたね」とお褒めの言葉をいただいた。
・席順を変えたこと、アキラさんに事前に参加者からの質問事項を送っておいたことなどから、試食会でのトークも盛り上がり、いい雰囲気にできたことは、とてもよかった。
・今回のお料理教室の成功は、アキラさんのお人柄とお料理の美味しさはもちろんのこと、縁の下の力持ちであった料理教室委員のチームワークによるところも大きいと思う。今年は、アキラさんのアシスタントがいらっしゃらなかったため、ほとんど、ボランティアで回していたが、アキラさんに盛り付けを褒められるなど、チームワークもクオリティも抜群だった。
・アキラさんが最後に「時間があるから」といってオムレツを作ってくださるなど、とても穏やかな雰囲気だったことが印象的だった。

2.運動会について
<お弁当注文>
・今年も例年どおり、東西フードさんに注文。例年、値段をおさえていただいていたため、今年は50セントの値上げに同意させていただきました。
・申し込みは回収箱にて、支払いはチェックのみ
 *チェックのあて先は“Kodomo no Ie”。“KNI”と略さないようお願いします。
・4/19(火)より、お便りばさみを通して注文書配布
・4/20(水)より、回収箱設置
・4/29(金)、一斉リマインダーメール送信予定
・5/7(土)申し込み最終日

<保護者ボランティアについて>
・ボランティアの対象は、年度始めにサインアップされた方、新入生の保護者など。
・ボランティアの詳細については、追って運動会員よりメールさせていただきます、
・ボランティアには、競技ボランティア(多数)のほか、駐車場誘導係、会場設営サポート、風船ゲート作成、お弁当仕分け担当などが必要です。特に早朝からの作業となる、駐車場誘導、会場設営、風船ゲート作成のボランティアをしてくださる方を募集中です。
・父母どちらが、ボランティアに協力していただけるかを、クラスマザーまでお知らせください。

<その他>
【組分け】複数クラスをとっている園児の保護者は、どのクラスとして競技に出場するか、クラスマザーにご確認ください。(例:年中のクラスを取っているが、年少の競技に出場)
【キャノピー】クラスごとにキャノピーを集めています。貸出してくださる方は、クラスマザーまでご連絡ください。貸出家庭が優先的に座れるようにします。また、多く集まった場合は、足りないクラスに貸し出す可能性があることをご了承ください。
【緊急連絡網】運動会当日の緊急連絡は電話で回ってきますので、再度、緊急連絡網の確認をしておいてください。(すでに連絡網を持っているさくら・きく以外のクラスには、4月中旬にお便りばさみを通じて連絡網のコピー、メールにてPDF版を送付・送信)。

3.年度末の父母会からのギフト
・今年も年度末に、先生方・オフィス・教会の方々へ、ギフトを贈らせていただきます。
園へのギフトの内容と購入について
→すでに寄付させていただくことが決まっているVHSからDVDへの変換デッキと園庭のテント、その他園長先生からリクエストをいただいた木琴を購入予定。
・第3回お気持ちWEEK
→バザーで玩具や服、日用品を扱わなかったこともあり、開催のリクエストもあるため、今年度最後のお気持ちWEEKを行うことが、クラスマザー会にて決定。4月18日(月)~5月2日(月)まで。

4.父母の会バザー報告
・バザー収益:2,686.93ドル(前年度は3,612.75ドル)
・バザー純利益(諸経費抜く):$2,409.64(前年度は$3,198.94)
・今年も大成功のうちに終えることができました。バザー委員、ボランティア、大好評だったラッフル&オークションへのドネーションをしてくださった方々はじめ、皆様のご協力に感謝します。
・売上の25%を、気仙沼市鹿折小学校へ寄付させていただきました。

5.ファンドレーズのご案内(幾留さん)
・春休みに、皆様からご協力いただいたファンドレーズの収入の一部を活用し、やぐらの修理を行うことができました。ありがとうございます。
・4月中旬より、スクリップを募集中です。「今はチェックがないから」といって、お申し込みを控えている方がいらしたとしたら、支払いは後でもいいので、ぜひお申し込みをしてください。
・日系旅行代理店IACEトラベルにご協力いただいている日本往復航空券のキックバックについて、ご案内したロサンゼルスの担当電話番号ではなく、北米予約センターへの間違い電話が何件かあったようです。電話番号のお間違いがないようお願いします。
住所:IACE Travel Los Angeles Branch
電話:310-323-5551

6.園長先生より
・やぐらが頑丈になりました。ありがとうございます。サマースクール前の6月には、白アリ被害がある正面入り口前の3本の柱を修復する予定です。
・運動会の準備もおかげさまで、順調に進んでおります。運動会の注意事項などは、書面だけでは伝わりにくいこともありますので、母の日参観の懇談会にぜひ残っていただき、説明を聞いていただけますようお願いします。
・サマースクールと新年度の園児募集中です。

以上


2016 8th Class Mother Meeting

1.Chef Akira’s Cooking Class
・18 of the 19 participants responded that they felt the number of participants were “just right.” The change in seating arrangement was also favorably reviewed.
・Regarding the menu, the participants replied that they were “very satisfied” or “satisfied,” which is a 2% increase in satisfaction compared to last year. The favorable response may partly be due to menu items being especially “approachable”and easy to replicate at home.
・Everyone agreed that the participation fee is “reasonable” or “inexpensive.” No one responded that the fee was “too expensive.”
・Menu requests for the next meeting are very plentiful. We would like to consider these requests when we decide next year’s menu with Chef Akira.
・Participant comments were unanimously positive. Comments include: “it was fun”; “the class made me happy”; “I hope to participate next year“; “I felt I could go home and make it right away.”
・Chef Akira also commented that “this year went very smoothly.”
・Changing the seating arrangement, sending Chef Akira questions ahead of time made the tasting and talk very lively and enjoyable for everyone.
・We attribute this year’s success to Chef Akira’s wonderful personality and his delicious food – of course. Beyond this, the cooking class committee did a fantastic job. Even though Chef Akira’s assistant could not participate this year, volunteers were able to compensate in assisting, plating, and so on.
・At the end Chef Akira said that “because we have time” he made an omelette, which ended the class with a serene, impressive atmosphere.

2.Sports Day
<Lunch Box Orders>
・Just like last year this year, we will order from Tozai Foods Market. In previous years we have always received a discounted price. This year we have decided to increase costs by 50 cents.
・Orders should be turned into the box by the attendance sheet. Please pay by check.
*Checks should be made out to “Kodomo no Ie”. Please do not abbreviate to“KNI”.
・from 4/19(Tues) Order forms are distributed.
・from 4/20(Wed) Orders will be accepted
・4/29(Fri) Reminder E-mail Scheduled
・5/7(Sat) Deadline for Orders

<Regarding Parent Volunteers>
・Volunteers are made up of people who volunteered at the beginning of the year, as well as parents of new students, etc.
・Volunteer information will be sent via email from the Sports Day Committee.
・We are in need of volunteers for: various races (many), parking attendants, site management support, balloon gate making, lunch box sorting. We are especially in need of volunteers from the early morning, such as parking attendants, site management, and balloon gate making.
・Please inform Class Mothers or Fathers if the mother or father will be volunteering.

<Miscellaneous>
【Class grouping】 For those whose children are in multiple grades, please make sure with your class mother which class group your child will be assigned to. (Example: Students in both lower and upper level classes may end up competing with lower level students)
【Tents/Canopies】 We are collecting tents/canopies by class. If you could lend your tent to us, please inform the class mother or father. They will make sure your family is seated in a shady spot. We plan to lend any extra tents to other classes who may not have enough.
【Emergency phone tree】 Any emergency information on Sports Day will be delivered via this phone tree, so please make sure that your information is up to date. (Sakura and Kiku gumi already have a phone tree from earlier in the year. All other classes will have received a telephone tree sheet in their child’s folder, as well as a PDF version via email.)

3.Year End Gift from the Parent Association
・As with all previous years we will give a gift to the teachers, office staff, and church members.
Regarding the gift to KNI:
→There is the VHS to DVD converter that has already been donated, as well as the tent in the yard. We also plan to obtain xylophone, which was requested by Encho Sensei.
Third Mini Rummage Sale
→Partially because this year’s bazaar did not have any toys, clothes, or daily items for sale, we are holding the third and final mini rummage sale for the year. 4/18 (Mon) ~ 5/2 (Mon)

4.Parent Association Bazaar Information
・Bazaar revenue:$2,686.93(Last year: $3,612.75)
・Bazaar net income (minus expenses):$2,409.64(last year: $3,198.94)
・This year’s bazaar was overwhelmingly successful. Many thanks to the bazaar committee members, volunteers, and to everyone who donated their services toward the raffle and auction.
・25% of profits will be donated to Shishiori Elementary School in Kesennuma City.

5.Fundraising Information(Ms. Ikudome)
・During spring break, thanks to everyone’s efforts we were able to fix the play structure. Thank you.
・From mid April we will begin Scrip again. Those of you who say “I didn’t bring my check book”: payment can be made at a later date, so I urge you to put in an order.
・Regarding the kickback we receive from purchasing plane tickets via IACE Travel: Please do NOT call the North American reservation center’s office, as we mistakenly instructed, previously. Instead, please call the Los Angeles office. We apologize for the mix up. Please make sure you are calling the correct phone number.
address:IACE Travel Los Angeles Branch
phone:310-323-5551

6.From Encho Sensei
・The playground is now sturdy and secure. Thank you so much. We also plan to change three termite-damaged posts in June, before the start of summer school.
・Thanks to everyone’s efforts, Sports Day preparations are going according to schedule. There is, however, a lot of important information that can’t be properly explained on paper and best conveyed in person, so please attend the Mother’s Day Observation Day and the meeting right after.
・We are now enrolling students for summer school and new 2015-2016 year.



 | HOME | 

こどもの家


new entries


categories

父母の会より Parents Association (49)
ファンドレイズ Fundraising (2)
イベント event (0)
未分類 etc. (0)
父母の会役員メンバー紹介 PTA members (3)
父母会とは(What is PTA?) (1)
行事役員より (0)
クラスマザー会議事録 (5)

calender

04 | 2016/05 | 06
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 - - - -

archives


search


上記広告は1ヶ月以上更新のないブログに表示されています。新しい記事を書くことで広告を消せます。