こどもの家 父母の会からのお知らせ

≫2016年01月

2015-2016年度 12月 クラスマザー会議事録

Please scroll down to English

2015年度 第4回 クラスマザー会 議事録

1.園長先生より
こどもの家のクリスマス会は保護者の方々をお客様としてお招きする会ではなく、皆様にお手伝いいただき皆様と一緒に作り楽しむ会ですので、皆様のご理解とご協力をいただけなかったら成り立ちません。
本当に申し訳ないですが、子供たちの為にお力をお借りしたいと思います。よろしくお願いします。
写真日を設けたのは、当日、写真やビデオ撮影に夢中にならず、沢山の拍手をいただきたいからです。
子供たちのプログラム終了後には、どうか大きな拍手をお願いします。子供たちも喜びます。

2.クリスマス会についての説明と注意事項


<当日のスケジュール>
9:00〜10:00 クリスマス礼拝(教会礼拝堂)
・シャロン先生からのクリスマスメッセ―ジ
・クリスマス献金(教会の働きの一助として使われます。プログラムと一緒に配布する献金袋をご利用ください)
・さくら組による聖劇
10:00〜10:30 リフレッシュメント(ホール前駐車場)
10:30〜12:00 クリスマス祝会(教会礼拝堂)
・子供たちがステージに上がり、今練習中の歌や演奏の発表をします。
・最後にサンタクロースから子供達へのプレゼントで終了です。
・未就園児分のプレゼントもあります。余った際には卒園児へプレゼントします。

<礼拝について>
・信者等関係なく、出来るだけ参加していただいてキリスト教にふれていただきたい。また、さくら組の聖劇もぜひご覧になっていただきたいと思います。聖劇の間はさくら組の子供たちの席にさくら組の保護者が座れます。
・さくら組は聖劇のため、8:30に園集合です。他の方々は礼拝堂の方へ。お子様と一緒にお座り下さい。
・アテンダンスシートは、礼拝堂入り口横に用意しています。これでプレゼントの受取確認をしますので、入場の際には必ずサインをしてください。
・園児は全員名札を付けます。年少のれんげ、もも、すみれは、通常通り名札を付けて登園です。うめ、きく、さくらは、前もって名札をお渡ししますので、当日付けて来てください。
・日頃の感謝の気持ちを込めて、先生方へ父母会よりギフトの贈呈があります。

<休憩(リフレッシュメント)について>
リフレッシュメント中にトイレを済ませておいてください。休憩中のみ、園のトイレも使用可能です。

<祝会について>
・祝会では席が決まってます。後日、席順等、詳細のご案内を配布します。
・リフレッシュメント後、祝会のアナウンスがあります。園児は、各クラスマザーが持っているプラカードの前に整列してください。リフレッシュメントを持ったまま、集合しないでください。
・最初に、さくら、次にうめ、きく組が入場します。うめ、きく組は楽器を使用のため、予め決められた順番通りに並びます。最後に、年少(れんげ、もも、すみれ)が一緒に入場します。保護者の方と途中まで一緒に並び、その後、園児のみステージに上がります。
・年少の保護者の方は最後に礼拝堂の後ろの入口から入って下さい。席は確保してあります。
・年少組は、パフォーマンス後に必ず園児を迎えに来て、一緒に指定の年少/保護者席にお戻りください。年少組は保護者と同席のため8列用意されていますが、親戚の方やほかのクラスの保護者の方にはご遠慮いただかないと席が足りなくなってしまいます。ご理解をお願いします。
・毎年、当日になると親と離れたくないなどの理由から泣いてしまい、ステージへ上がれなくなるお子様がいますが、どうしても難しい場合は、ご父兄もステージへ上がっていただけます。泣いている場合は、列の後ろへ回っていただき、入場を優先させてください。
・早めにお帰りの時は、クラスマザーか先生に連絡をお願いします。
・クリスマスツリーの手作りオーナメント&教室の中にある子供達のクリスマス製作を忘れずにお持ち帰りください。複数のクラスを取っている園児は、各クラスで製作している作品を、全てお持ち帰り下さい。子供たちのクリスマス作品は、何処に何が飾ってあるかのご案内を正面に出します。
・時間の関係上、アナウンスには英語はありませんが、プロジェクターで英語表記がされることになっています。日本語を話さないご父兄や親戚の方への説明は、各家庭でご確認ください。
・当日、ビデオ、写真ボランティア以外の一般の保護者の方々は、聖壇の前での撮影や、席から立って、または通路からの写真、ビデオの撮影はご遠慮いただいています(聖劇中も同様)。 ・各プログラム後に写真撮影の時間が5分ほど設けられていますが、たくさんの保護者の方々が平等に撮影できるよう、譲り合っていただけますようお願いします。

<サンタクロースからのプレゼント配布について>
・年中組(きく/うめ)→年長組(さくら)→年少組(もも/れんげ/すみれ)の順に受け取ります。
・各クラス毎にアナウンスがあります。園児は両サイドの通路を通ってステージに上がり、プレゼントをもらったら、中央の通路を通って元の席に戻ります。
・未就園児へのプレゼントもあります。保護者の方と一緒に、上記のルートでプレゼントをもらってください。当日の状況を見て、未就園児の数が少ないようであれば、卒園生も対象とさせていただきますので、ご遠慮せずに取りにいらしてください。 ・プレゼントは開けずに、ご自宅に持ち帰るよう、お願いします。
※年少の子供達に最初にプレゼントを渡すと、直ぐに開けてしまったり、全員に渡るまでの待ち時間が長くなってしまうため、最後にしました。

<その他>
・クリスマス会前に、リハーサル兼写真撮影日が各クラスあります。当日は撮影が難しいため、ご希望の方はこの日にドレスなどの正装で登園するなどし、できるだけ撮影の機会をご利用ください。
・当日は写真委員もいるので、後日、 flickrでダウンロードも可能です。
・クリスマス会当日は、機材が置いてあり大変危険なので、子供だけで礼拝堂に入らないようにしてください。
・普段、園への送迎をしていない保護者や親戚がいらっしゃる際は、園児のクラス名を知らせておいてください。祝会での指定席が分かるためです。
・作品の持ち帰りの際、必ず大人がピックアップするようにしてください。ツリーを倒したり、他の園児の作品を壊してしまわないようにするためです。
・クリスマス会当日は、園内立入禁止です。
・礼拝堂での飲食は、ご遠慮ください。
・雨天の場合は、リフレッシュメントは教会ホールで、祝会は先生方の指示に従ってください。
・クリスマスDVDについて、クリスマス会前日(12月18日金曜)申し込みまで1枚$5で販売し、1月末までに受け渡しを予定しています(100枚限定)。それ以降の申し込みに対しては、手数料込みで$8となります。

3.クリスマス会行事委員より
・オーナメントの締め切りは11日(金)です。必ずポストイットにクラスと名前を明記して下さい。制作がどうしても難しいということであれば、写真オーナメントだけでも提出下さい。
・ドネーションの締め切りは15日(火)です。リフレッシュメント、企業ドネーション、父兄からのベイクドネーションを多数いただけることになりました。ご協力ありがとうございます。

<企業から>
Wismettac Asian Foods(西本貿易):ラッキー、White Chocolate snack
Trader Joe’s: Cookie & Juice donation
スターバックス:コーヒー100杯。
JFC:ソフトせんべい、歌舞伎揚げ、ボンタンアメ、グミ

<父兄から>
Liz Jackmanさん(もも組) ヤガネ幸乃さん(もも組) 浅野愛子さん(れんげ、きく組)
高松理恵子さん(れんげ、きく、すみれ、うめ組) 村谷渚さん(すみれ、うめ組)

4.お餅つき大会行事委員より
<ドネーション回収について>
ドネーションの申し出をいただいた皆様、ありがとうございます。現在アイテムを回収中ですので、15日(火)までにドネーション・ボックスに入れてください。

<当日のスケジュール/宣伝&口コミについて>
1時開始、2時~太鼓、3時半に終了予定ですが、餅がなくなり次第終わることになります。 雨天はホールにて決行。 お餅つき大会について広く知っていただき、新しい方にいらしてほしいため、日本文化に触れる機会として、現地校のクラスメートやお友達にお声がけください。

5.その他

<園にあるVHSをDVDに変換する作業について>
会計でデッキを購入しVHSからDVDに変換する作業を始めます。(教会15番の部屋にて)
変換作業のボランティアが必要ですので、募集、お声かけさせて頂きます。
子供たちの降園をお待ちの時など、温かい部屋で作業できます。

<第二回お気持ちweek 開催について>
1/15(金)〜1/25(月)に開催します。

(対象品目)
本、新品または半中古品の子供服・日用品、おもちゃ、靴、自宅でとれた野菜、果物などなど。 ご協力をお願いします。

6.ファンドレーズのご案内(幾留さんより)
スクリップを買い置きしてます。クリスマスプレゼント等にご利用下さい。
ガソリンスタンド(76、Chevron、Arco)・・・$50 $100
スターバックス・・・・$10(残りわずか) $25

7.園長先生より
クリスマス・餅つきと皆さんのお力が必要な時なのでどうぞよろしくお願いします。
さくら組の子供たちが作成したカレンダーは昨年よりクオリティの良い物ができていると思います。
収益は全額、ししおり小学校へ寄付しております。
ぜひお買い求め下さい。増版してますのでご協力お願いします。

以上


2015 4th Class Parent Meeting Notes


1.From Encho Sensei
The KNI Christmas Show is not an event where parents are invited to sit back and enjoy a show. Rather, it is a production where we as a community rally together, working to make the show a success. For the sake of the children we ask for your full support in this matter.

The reason we’ve set aside a photo-taking day is because we really want the parents to focus on watching and applauding the children, rather than their various devices. The children are always happiest when the parents are giving them their full attention.

2.Christmas Show: Information and Requests

9:00〜10:00
• Christmas Service(Main Sanctuary)
• Christmas Message from Pastor Sharon
• Christmas Tithing (Offerings will go directly to the church. Please use envelopes provided in the program)
• Christmas Pagent by Sakura gumi
10:00〜10:30
• Refreshments (at the parking lot in front of the church hall)
10:30〜12:00
• Christmas Performance(Main Sanctuary)
• The children from each class will sing songs and perform musical numbers
• The program ends with Santa Claus giving gifts to the children
• There will gifts for younger siblings. Any remaining gifts will be offered to recent graduates.


• Even if you are not Christian, we strongly encourage everyone to come and learn about Christianity. We would also love for people to watch Sakura gumi perform the Christmas Story. During the show Sakura gumi parents will be seated in the section reserved for Sakura gumi students.
• Sakura gumi will meet at 8:30, due to show preparation.
• The attendance sheet will be located at the entrane of the sanctuary. Because we use this sheet as a reference for presents later in the show, it is MANDATORY to sign in.
• All students must wear their name tags. Lower graders (Renge, Momo, and Sumire) will go home with their name tags as per usual.
• Ume, Kiku, and Sakura will receive their name tags beforehand. Please make sure to pin it on your child on the day of the show.
• In order to show our appreciation for all of their hard work, the Parent Association will present the teachers with a gift.


Please make sure to use the resetroom during intermission/refreshments. The restrooms in Kodomo no Ie will be open during intermission/refreshment time ONLY.


• During the performance there will be assigned seating. We will send out detailed information about the seating arrangements soon.
• After intermission/refereshments, there will be an annoncement that the performance will begin soon. Students should line up behind with their class. One Class Parent will be holding a sign with each of the class names. Please make sure parents and children will be finishied with their refreshments by the time they line up.
• First Sakura, then Ume, Kiku gumi will enter. Ume and Kiku students will line up in a specific order as they will be handed specific musical instruments for one part of their performance. Finally, the lower grades (Renge, Momo, Sumire) will be together. The younger students may line up with their parent/guardian part of the way, after which the students will enter the stage on their own.
• The parents/guardians of the lower grades will then enter the sanctuary from the back entrance. Seats for you will be reserved.
• After the performance of the lower grade students, a parent/guardian should come retrieve their child and return to your seat.
• Because lower grade stduents will be sitting with their parents/guardians, there will be 8 reserved rows. Due to the limited number of seats we kindly ask that relatives and friends refrain from sitting in these seats. Instead, please sit in non-designated areas behind. We appreciate your understanding in this matter.

• Every year on the day of the performance there are some children who cry, are inconsolable, and refuse to be separated from their parents/guardian. In especially difficult situations where the child refuses to enter, parents may enter the stage with the child. If your child is crying please go to the end of the line and let others pass first.
• If you must leave early, please make sure to let a Class Parent or teacher know.
• Don’t forget to retrieve the handmade ornaments from the Christmas tree AND the Christmas crafts the children made, which will be in the classroom. If your child is in more than one class, make sure you take a craft from each class s/he is enrolled in. We will post where each class’ crafts will be located.
• Due to time constraints the service will be conducted in Japanese only. However, there will be English translations projected during the performances. Please make sure to explain this to friends and family who are not Japanese speakers
• With the exception of official KNI photographers, asolutely NO photography or videography will be permitted during the performance (except for specific times, noted below). Please do not stand by the front of the stage, stand at your seat, or in the aisles to take photographs or videos. Please do not raise large cameras (like tablets and ipads) to take photographs.
• After each class performance there will be 5 minutes for friends and family to take pictures. Due to the large number of people wanting to take photos and video, we ask you to be mindful of the time you are shooting.


• The order of gift giving will be as follows: Kiku & Ume à Sakura à Momo, Renge, Sumire.
• There will be an annocnement calling each class group. Students will line up in one of the two side aisles and climb up on stage to receive their gift. They will return to their seats using the center aisle.
• Toddlers not yet in school may also receive a gift. These younger children should go with their parent/guardian, using the same route as the older children. Depending on the number of children in attendance, we may even have enough gifts to distribute to recent graduates, so parents of toddlers should not hesitate to come up and receive a gift.
• Please do NOT open gifts until you are home.
※ If the younger grade children receive their gifts first they invariably cannot stop themselves from opening their gifts. For this reason the younger children receive their gifts last.


• Before the Christmas Performance each class will have a picture taking day (which is a dress rehearsal day). Because photo/video opportunities are severely limited on the day of the performance, we enourage students to wear their performance clothing on the photo-taking day and take full advantage of this opportunity.
• There will be official volunteer photographers on that day. Photos will be on Flickr and available to download in the days to follow.
• Please remember to tell family members who are not often at the school, what class (kumi) your student is in. This is to help them find seats assigned to the correct class
• Crafts must be picked up by an adult. Children may accidentally knock the Christmas tree over, or inadvertently crush or ruin other students’ work.
• KNI itself is officially closed on the day of the performance. Although the restroom will be open during intermission/refreshments, and the classroom will be open to retrieve crafts, we ask that you remain off the grounds during the service and performance.
• No eating or drinking in the sanctuary.
• In the event of rain refreshments will be held in the church hall. Please listen to the teachers’ intructions.
• Christmas Show DVDs will be available for purchase untilt he day before the event for $5 per DVD. We plan to distribute these by the end of January (up to 100 DVDs). Orders made after this time will cost $8 per DVD.

3.From the Christmas committee
• The deadline for turning in your handmade ornaments was December 11th (Friday). If you have not done so already, please make sure to turn your ornament to the Class Parent as soon as possible, making sure to include your child’s name and class name. If you cannot make the felt ornament, we ask that you complete the photo ornament, at minimum.
• The deadline for donations is December 15th (Tuesday). Thanks to your generosity we will be receiving, amongst other things, refreshments, corporate donations, and homemade baked goods. Thank you so much for your support!

<Corporate Donations>
Wismettac Asian Foods(former Nishimoto Trading):Lucky、White Chocolate snack
Trader Joe’s: Cookie & Juice donation
Starbucks Coffee: 100 cups of coffee
JFC:Soft senbei cracker, kabuki fried cracker, botan candy, gummy

<Parent Donation>
Liz Jackman(Momo) Yukino Yagane(Momo) Aiko Asano(Renge、Kiku)
Rieko Takamatsu(Renge, Kiku, Sumire, Ume) Nagisa Muratani( Sumire, Ume)

4. From the Mochi Festival Committee


Thank you so much for volunteering to donate. Please note, the deadline for the donation is December 15th (Tuesday)


1:00 doors open
2:00 Taiko
3:30 end, unless the mochi runs out before then
• In case of rain, the festival will take place in the church hall
• We really want as many people as possible to partake in the festival. Please advertise this event to friends, family, and American school classmates who are interested in Japanese culture.

5. Miscellany

• The accounting committee has procured a VHS-DVD converter and will the arduous process of transferring VHS tapes into DVDs. (In room 15 of the church)
• This will happen largely via volunteers. Please consider helping out.
• Those who have time before and after drop off and pick up are especially urged to volunteer their time.

<2nd Annual Mini-Rummage Sale Week>
• We will have the Rummage Sale from 1/15(Fri)〜1/25(Mon)

<Desired Items>
• Books, new or nearly new children’s clothing, toys, shoes, quotidian items, vegetables and fruits from home gardens, etc.
• We thank you in advance for your support!

6.Fundraising(from Ms. Ikudome)

We have a few pre-purchased Scrip cards. Please use them for your Christmas gifting!
Gas (76、Chevron、Arco)・・・$50 $100
Starbucks ・・・・$10(only a few left) $25

7.From Encho Sensei
It’s that time of year when we really need everyone’s strength and support for the Christmas Show and the Mochi Festival. I thank you in advance for all of your hard work.
I believe this year’s Sakura gumi calendars are of an even better quality than last year. All proceeds will go toward Shishiori Elementary School. We are making more prints, and ask for your continued support!

 | HOME | 

こどもの家


new entries


categories

父母の会より Parents Association (49)
ファンドレイズ Fundraising (2)
イベント event (0)
未分類 etc. (0)
父母の会役員メンバー紹介 PTA members (3)
父母会とは(What is PTA?) (1)
行事役員より (0)
クラスマザー会議事録 (5)

calender

12 | 2016/01 | 02
- - - - - 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 - - - - - -

archives


search