こどもの家 父母の会からのお知らせ

≫2015年02月

スポンサーサイト

上記の広告は1ヶ月以上更新のないブログに表示されています。
新しい記事を書く事で広告が消せます。

2014 - 2015年度 2月 クラスマザー会 議事録

2015年度 第6回 クラスマザー会議事録

1. お餅つき大会の感想・反省
<餅つき委員より>

・ボランティアのお父さんと、高校生の男の子たちのボランティアのおかげで、テントの設営、ダンボールの運搬、机や椅子をトイレの横にしまうなどの作業全般がスムーズにいきました。男性の手が必要だと痛感。
・お餅が「整理券なし」の方にいっぱい余っている時に、MCの方に「硬くなるので、おかわりしてください」という案内をしていただいたのはよかった。ただ、おかわりをしていいのを知らなかったという父兄の意見を後日聞きました。時間短縮のために、雨の場合は、おかわりをもっと促してもよかったのかもしれない。
・メガフォンはMCの人が叫ばないといけないので、ステージの上から使用するか、来年からはカラオケマシーンのマイクを使用した方が良いのではないか。
→(園長先生の回答)必要であればいつでも、マイクの用意はできます。

<その他/ボランティア・一般保護者からの意見>
・雨が降ったにもかかわらず、混乱もなく良い餅つきだったと思う。
・開催日をもう一週ずらしてはどうか?先生たちも大仕事の翌日に出勤というのは大変そう。
→(園長先生からの回答)日程を変えるつもりはありません。と言うのも、今までずっと同じ第2日曜日でやって来て、卒業生たちにも知れ渡っているので、参加しやすい。
・薬味の種類を増やして欲しい。あんこときな粉がなくなった時に、少しさびしい。
・水の数がとても少なかった(麦茶の数が多すぎた)。
・太鼓演奏は雨天に限らず、ホールのステージが使えたらいいと思う。外で人が押し合ってみるより、安全面に関しても、皆がどこからでも見えるステージでの演奏の方が望ましいと思った。
→(園長先生の回答)今年は雨天のため、教会側がコーヒーアワーを中止してホールを開け渡してくれたが、毎年ホールの確保となると難しいです。両方を使うとなると片付けも倍になる。
・高校生ボランティアが一生懸命に準備の手伝いや後片付けをしてくれている姿は、見ていた子ども達にも良いお手本だったと思う。彼らのチームワークも場の雰囲気を盛り上げてくれていたと思った。
・お餅つきの当日にお手伝いをさせてもらうのは初めてだったのですが、子ども達が嬉しそうにお餅をつく姿を間近に見れ、もち委員さんやボランティアさん達の頑張っていらっしゃる様子や、「よいしょ、よいしょ!」の活気あふれる雰囲気もとても楽しく、お手伝いさせてもらえて良かったなと思った。特に、キッチンの中や餅切り台、薬味係などでボランティアをして下さっている方達がみなさん笑顔で楽しそうにお手伝いしていらっしゃる様子はとても良い雰囲気で来場された方達も嬉しそうにお餅を食べて楽しんでいかれたと思う。
・交替で休憩して下さいと言われたのはありがたかった。
・このような会が何年も続いて行くのは本当に嬉しいことだと思い、お手伝いができて嬉しかった。
・子供達の遊ぶ姿が園庭に見られ、美味しそうに頬張る大人や子供達の姿が印象的でした。
・ボランティアは初めてだったが、作業は餅つき委員さんがたの尽力でスムーズだったと思う。
・日本で食べているお餅より美味しかった。
・餅切りの人は手袋をした方が良いのでは?
→(クラスマザー会での意見)手袋に餅がくっつくので、難しいです。

※園長先生より
今年も残念ながら餅つき名人にお願い出来なかったのですが、来年度の餅つき大会前には、名人の技を伝えてもらう為にも講習会を開いて頂く予定です。その際には、今までの感謝の気持ちも込めてお礼をしたいと検討しています。

2.会計中間決算報告/1月末現在(会計より)
収入の部2014年度予算/2014年度前期実績
・繰越金 :$146.45/$146.45
・父母の会会費※:$3,260.00/$3,803.00
・バザー:$2,000.00/ -
・あきらさん料理教室:- / -
・寄付(餅つき等):$800.00/$1,124.00
・クリスマス会DVD等売上:- /$565.00
★総収入:$6,206.45/$5,638.45

支出の部2014年度予算/2014年度前期実績
・クリスマス会①:$500.00/$326.20
・クリスマスDVD②:$600.00/$300.00
・餅つき大会③:$500.00/$625.96
・運動会④:$250.00/ -
・謝礼(餞別を含む)⑤:$2,020.00/$638.00
・バザー諸経費:$330.00/ -
・園への寄付⑥:$1,071.45/$13.49
・卒園記念品への補助:$150.00/ -
・学習発表会⑦:$55.00/ -
・雑費⑧:$600.00/$164.91
・教会献花:$30.00/ -
・上半期残額:-/$3,569.89
・翌年繰越金:$100.00/ -
★総支出:$6,206.45/$5,638.45

※2014年度会費収入:平日クラス及び日本語学校

<支出の部詳細>
① オーナメント、園児への手作りプレゼント材料及びリフレッシュメント。
② DVD作成費用(1月末迄の支払分:次月約$700程の残額支払予定)。
③ 餅つき材料、謝礼。
④ 参加賞品、備品。
⑤ クリスマスと年度末の先生方及び教会関係者へのプレゼント、餞別。
⑥ 年度末の会計状況により寄付。$13は餅米を追加購入し、餅つき大会余剰分と併せて園児用に寄付。
⑦ 日本語クラスの発表会リフレッシュメント。
⑧ 文具(コピー用紙、カードなど)、父母の会備品、銀行手数料等。

★年度末決算に向けての下半期の会計につき、年度内の予定外の出費等に対応できるよう、毎年一定の額を繰り越していく予備費項目を新たに加える案について、クラスマザー会にて議論したところ、承認されました。

3.父母の会バザーについて
日時:3月14日(土)11:00am-2:00pm ※雨天の場合:3月21日(土)
場所:こどもの家 園庭(フィールド)にて
ドネーション回収期間:2月17日(火)より3月7日(土)

※バザーのポスターを張り出しました。作成にあたり、田辺 景子さん(デザイン)、
サソ マリさん(プリントアウト)にご協力頂きました。

<ドネーション>
・日用品(雑貨、家庭用品、本、CD、DVD等)は、新品同様の状態の良い物に限らせていただきます。状態によってはバザー委員で選定し、グットウィル等に寄付します。
子供服・子供用品(中古品でも可)、ゲームコーナーの景品となるグッディーバックに入れるおもちゃ等も皆様からのドネーションを募りますので、お手数ですが園の方にお持ち寄り下さい。
・各企業からのドネーションも大募集していますので、ご協力お願いします。

4.アキラさんのお料理教室
日時:3月18日(水)8:45am-11:30am
場所:教会ホールのキッチン
定員:25名(先着順)
参加費:$16(ベビーシッター希望の場合$1追加)
メニュー:帆立貝のテリーヌ、南仏プロバンス風白身魚のプレゼ、
ブラックベリーのムース

・2月18日(水)からポスターなどの告知を開始。
・申し込みは、メールにて受け付け、定員になり次第、または3月11日締切。
・父母会から父兄に「アキラさんの料理教室申し込み」のメールを送りますので、必ず記載されているお料理教室のアドレス(knicookingclass@gmail.com)に申し込みのメールを返信して下さい。お料理教室から申し込み完了のメールが来た後、参加費の支払いとなります。

5.運動会委員
・委員の紹介:イーストン 麻友子、カリアガ るな、マーフィー トモコ、
       カーマイケル 万里
※引き続き人材募集中

6. ファンドレーズのご案内(幾留さんより)
・ASPIRE(カタログ販売)の受付が終了しました。皆様のご協力ありがとうございました。
現在はKids Artの受付を開始しました。各クラスで子供達が絵を描いています。お申込みの方は、申し込み用紙に記入して、描いた絵と一緒にアテンダントシート横に設置しました受付箱にお入れ下さい。また、予備のカードと申し込み用紙も用意してありますので、お持ち下さい。
・運動会に向けて、Tシャツの販売を行います。3月に申し込み開始予定です。
幼児用、子供用、大人用のサイズ展開を用意しています。6色用意していますが、幼児用、子供用、大人用と微妙に色が違いますので、ご了承ください。園庭に展示しますが、Webにてサイズを細かく記載していますので、是非ご確認下さい。
・バザーに、ファンドレーズよりTシャツ、エプロン、こどもの家ロゴ入り巾着の出品を検討しています。

7.園長先生より
・個人面談を実施中です。個人面談を通して、子どもの後ろにある姿を見れ、お子様の園での様子や、ご家庭での様子をお話しする事で、より深く解り合えるいい機会です。お話になりたい事を書いて、是非お申込み下さい。
・現在、お雛さまをピアノの部屋に出しています。卒園生のお友達のご両親から譲り受けた、とても立派なお雛さまです。お母様方も是非ご覧になって下さい。

8.お知らせ
・JSLのクラスの第2期が始まります。ご興味のある方は、園長先生までお気軽にお問い合わせ下さい。
・さくら組のひな祭りの集いが、3月1日(日)1:30pm-2:00pm/2:30pm-3:00pm、
ハンティントンライブラリー/日本庭園で行われます。是非ご覧下さい。
・今までは、写真係の方に「写真係」というサインを安全ピンで留めていただいていましたが、洋服に穴を空けてしまうのが申し訳ないと言う意見がクラスマザー会で出たところ、事務の幾留さんが写真係のタスキを作って下さるそうです。

以上


2015•6th Class Mother Meeting Notes

1. Mochi Festival: Observations and Reflections
・The event went smoothly thanks to the volunteer dads and high school boys who put up tents, laid down cardboard, and set out and put away tables and chairs. This made us realize the importance of having male volunteers.
・When there was a surplus of mochi in the “no ticket” line, it was great of the MC to tell people “the mochi is getting hard, so please come back for seconds and thirds.” However, we later heard there were parents who did not hear nor know about this. To make the mochi festival more efficient, we should encourage seconds and thirds more vocally.
・The MCs have to shout into the megaphone to be heard. For next year, perhaps they should either stand on stage or use a karaoke machine microphone.
→(Encho Sensei’s response)If necessary, we are happy to provide a microphone.

<Misc. Opinions from volunteers and general participants>
・Despite the rain, everything went smoothly, and there was no confusion. It was a very successful Mochi Festival.
・Why not have the festival one week later? It seems difficult for the teachers to attend this big event and to have to go to work the next day.
→(Reply from Encho Sensei)We have no intention of changing the day. This is to say that the Mochi Festival has always taken place on the 2nd Sunday, and graduates from Kodomo no Ie all know this, making it easier and more likely for them to attend.
・We wish there was even more variety of condiments. It’s a little sad when the anko and kinako run out.
・There wasn’t enough water. (There was too much mugi-cha/barley tea)
・It would be nice to always use the hall stage for the taiko performance regardless of the weather. It was so much nicer to watch the show without crowding outside to see the performance. In terms of safety, being able to watch the performers from many angles is desirable.
→(Reply from Encho Sensei)Due to the rain, this year the church cancelled their own post-service coffee hour enabling us to use the hall. However, it may be difficult to secure the hall every year. Also, using two sites will double our work during clean up.

・Seeing the many high school volunteers work so hard in preparing and cleaning up before, during, and after the festival sets a wonderful example for the children to see. Their enthusiasm and teamwork also created excitement at the festival.
・This was the first time for me helping on the day of the Mochi Festival, but it was such a pleasure watching the children pounding mochi so joyously, and observing the festival committee members and volunteers working so diligently. The “Let’s go! Let’s go!” [yoi-sho yoi-sho] attitude infused the festival with such a sense of fun, I was so thankful I was allowed to volunteer. Especially since the people working in the kitchen, and those giving out condiments and sides were also full of warm smiles and seemed to genuinely be having a wonderful time, the visitors really seemed to enjoy eating mochi and the atmosphere!
・I was thankful for people offering to take turns to give me a break.
・I think it’s wonderful that a festival like this has been going on for so many years, and I was happy to help out and be a part of it.
・Seeing the children joyously playing in the school and watching the adults and children eating the mochi with such delight left a lasting impression on me.
・This was my first time volunteering, but thanks to the incredibly hard working committee members, all the work went very smoothly.
・The mochi tasted even better than the ones I ate in Japan.
・Shouldn’t the mochi-cutters wear gloves?
→(opinion expressed at the class mother meeting)The mochi sticks to the gloves and would make working difficult.

※From Encho Sensei
Unfortunately, the mochi-tsuki master was once again unable to attend our festival. However, next year we plan to schedule workshops where the master will teach tips and advice. At that time, we would like to offer him a gift to express our gratitude for his many years of expert service.


2.Mid-Year Financial Report(from Treasurer)
Receipts: 2014 budget/2014 Mid-Year Result
・Carry-Forward from Previous Year: $146.45/$146.45
・Parent Association Fee※:$3,260.00/$3,803.00
・Bazar(Fundraising):$2,000.00/ -
・Chef Akira’s Cooking Class:- / -
・Donations (Mochi Festival, etc.):$800.00/$1,124.00
・Christmas Pageant DVD Sales:- /$565.00
★Total Receipts:$6,206.45/$5,638.45

Disbursements: 2014 fiscal budget/2014 fiscal budget/2014 Mid-Year Result
・Christmas Event①:$500.00/$326.20
・Christmas DVD②:$600.00/$300.00
・Mochi Festival③:$500.00/$625.96
・Sports Day④:$250.00/ -
・Gifts for KNI Teachers & Church Staff (Including farewell gifts)⑤:$2,020.00/$638.00
・Fundraising Event:$330.00/ -
・Donations to KNI⑥:$1,071.45/$13.49
・Assistance for Graduation Committee:$150.00/ -
・Japanese School Recital:$55.00/ -
・Miscellaneous Expenses⑧:$600.00/$164.91
・Church Flowers:$30.00/ -
・Balance to be Carried Forward – Per Book : -/ $3,569.89
・Carry-forward to New Year:$100.00/ -
★Total Disbursements:$6,206.45/$5,638.45

※2014 membership fee receipts:from weekday classes and Japanese language classes

<Notes>
① Ornament and handmade gift material, refreshments
② DVD production cost(amount paid at the end of January:roughly $700 payment scheduled for next month)
③ Mochi Festival supplies, honorarium.
④ Participation prizes, equipment
⑤ Gifts to teachers and church staff for Christmas, the end of the year, and farewell gifts.
⑥ Surplus to be donated to KNI at the end of the school year. $13 worth of mochi rice was additionally purchased and donated to KNI for mochi making in the each class.
⑦ Refreshments for Japanese school recital
⑧ Office supplies(copy paper, cards, etc)、supplies for parent meetings, bank fees, etc.

★Regarding the accounting for the latter half of the year: in order to accommodate unforeseen/unbudgeted expenses during the school year, establishment of a reserve fund account was discussed and approved during the Class Mothers Meeting. The amount in this account will be held in reserve and carried over to the following year at each year-end.

3.About the Parent Association Bazar
Date:March 14(Sat)11:00am-2:00pm ※In case of rain:March 21(Sat)
Place:Kodomo no Ie (Field)
Donation collection period:February 17(Tues)till March 7 (Sat)

※We’ve started posting flyers for the bazar. Many thanks to Keiko Tanabe (design), Mari Saso (print out).

・Home Goods(magazines, household items, books, CDs, DVDs, etc.) must be in new or like new condition. The Bazar committee reserves the right to donate obviously used quality items to Good Will.

We are also looking for children’s clothing, children’s items (gently used condition accepted), and prizes for the Game Corner (small toys found in goody bags). Please bring all items you wish to donate to Kodomo no Ie.

・We are also soliciting donations from companies and businesses. Please let us know if your business may be able to donate, or if you know of a business that may be able to donate foods or services (in the form of gift cards) to the Bazar.

4.Chef Akira’s Cooking Class
Date:March 18(Wed)8:45am-11:30am
Place:Church hall kitchen
Capacity:25 people(first come first served)
Cost:$16(Babysitting is $1 extra)
Menu:Scallop Terrine, Braised White Fish Southern French Provence style,
Blackberry Mousse

・Feb 18 (Wed): begin circulating posters
・Accepting applications by mail until the maximum enrollment number is filled, or until March 11, whichever comes first.
・The parent association will send an email about an “Announcement for Chef Akira’s French cooking Class.” Please send your application email to the cooking class address at (knicookingclass@gmail.com). We will be collecting participation fees after we send a confirmation email.

5.Undo-kai Committee
・Introducing the committee:Mayuko Easton, Luna Cariaga, Tomoko Murphy, Mari Carmichael

※ We are still seeking volunteers!

6. Fundraising Information (from Ms. Ikudome)
・We have finished the ASPIRE (catalogue purchase) fundraising project. Thank you so much for your support.

We have just begun accepting orders for Kids Art, which makes stationary, notepads, etc. from your students’ artwork. During class students are encouraged to draw pictures for this purpose. Those interested in placing orders should enclose their child’s artwork, along with a completed order form into a box labeled Kids Art next to the attendance sheet. Please note, there are also spare cards and order forms located there as well.

・Looking toward Undo-kai (Sports Day) we will begin selling Kodomo no Ie T-shirts. We plan to start taking orders in March.
We will have toddler, children, and adult sizes. There will be 6 colors available. However, please note that there will be subtle differences in the same stated colors between the toddler, child, and adult shirts. Shirts will be available to look at in person at school. Online we will provide exact measurements for each shirt size.
・For the Bazar we may sell t-shirts, aprons, bags, and so on with the Kodomo no Ie logo on them.

7.From Encho Sensei
・We are currently conducting one on one meetings with parents. These meetings are a wonderful opportunity for us to discuss your children’s progress at school as well as their lives at home in an in-depth manner. I encourage you to write down areas of concern or interest you would like to discuss and sign up for a meeting.

8.Announcement
・The second semester of JSL classes are starting. Anyone interested should contact Encho Sensei.
・Sakura-gumi’s Hina-Matsuri event will be on March 1st (Sunday), 1:30 – 2:00 and 2:30-3:00 at the Huntington Library’s Japanese Garden. Please join us!
・Until now, volunteer photographers wore an “Official Photographer” sign pinned to their clothing. However, at Class Mothers meetings, some complained that these pins left large holes in their clothes. Ms. Ikudome has kindly offered to make sashes for future volunteer photographers.






スポンサーサイト

2014 - 2015年度 1月 クラスマザー会 議事録

2015年度 第5回 クラスマザー会 議事録

1.クリスマス会、お餅つき大会のお礼(園長先生より)

<クリスマス会>
> クリスマス委員の方々が、ひとつひとつ相談し、園の意向を聞いてくださったこと、その細やかな心配りに感謝しています。

> 子供たちも、それぞれの年齢なりに一生懸命がんばり、さくら組は聖劇もあるなかで、あれだけしっかり歌を歌うことができ、とてもいいクリスマス会だったと思います。子供たちひとりひとりの成長を、また年令別の成長を確信できた会でもありました。

<お餅つき大会>
> お餅つき委員、ボランティアの方々、皆さんのチームワークがよく、一生懸命取り組んでくださり、素晴らしいお餅つき大会となりました。とても嬉しく、感謝の一言です。

> 歴史上2回目の雨天開催となりましたが、準備のときには小降り、片付けの時には雨が止んでおり、事故もなく、助かりました。今回は教会側が12時にホールを開けてくださったため、すぐに準備に取り掛かることができました。教会側も、お餅つきのことを評価してくれているという事で、嬉しかったです。

2.クリスマス会の感想、反省

<クリスマス委員より>
> ドネーションのご協力、ありがとうございました。特に今年は、5名のご父兄と2件のお店からもベイクドネーションのご協力をいただき、保護者の方から、「とても美味しいクッキーで、レシピを知りたいので、どなたが作ってくださったのか知りたい」という嬉しい問い合わせもあるほど、好評でした。

> 水やジュースなどのドネーション募集のリストは、3日間でサインアップが完了し、皆さん期限前に提出して下さり、とてもありがたかったです。

> 手作りオーナメントの期限日までの回収率があまりよくなかったようです。準備の関係もありますので、なるべく期日までに提出していただけますようお願いします。

> 去年の反省を生かし、パフォーマンス後の写真撮影の際、クラスマザーや役員に誘導していただきましたが、いかがだったでしょうか?

→(園長先生の回答)クラスマザーさんの誘導のおかげで、とてもスムーズにいき、助かりました。

<保護者からのご意見と、それに対する回答>
> 今年はリフレッシュメントも充実していて、親子共々とても楽しめました。コーヒーも、スターバックスやジョーンズなどがあり、とても細やかなサービス(もうこれは飲食業の域と思った)で驚きました。

> ドネーションについて、ベイクしたものではなく、購入したものでもよいか?

→(クラスマザー会での意見)来年以降は、クッキーやチップスなどの募集も検討します。

> さくらの聖劇の間に、さくら組の子供たち用の座席に、保護者が座れるようにしてはどうか?

→(園長先生の回答)来年に向け、検討します。

> 英語、日本語のプロジェクターが、照明設備によって見えにくくなっていた。場所の位置を前ではなく、中間エリアや他の所にした方が見やすいのではないか?

→(クラスマザー会での意見)撮影クルーが設置した照明の場所が原因かもしれないので、来年以降は、プロジェクターの位置も意識したうえで、照明を設置するようにトライします。

> 場所的に後ろに座ってしまうと、壇にのっていない子供のパフォーマンスがまったく見えないので、録画している映像をプロジェクターに映してはどうか?

→(クラスマザー会での意見)スペース的、技術的にも手がかかるため難しい状態です。リハーサルやDVDを活用していただくということで、ご理解いただけると幸いです。

> 中央にいるクラスマザー、撮影クルーがブロックし、自分の子供が見えなかった。

→(クラスマザー会での意見)中央に配置されるクラスマザーは、園児のお世話や、写真撮影やサンタさんへの誘導をスムーズに行うために欠かせない存在です。皆様のご理解をお願いいたします。

> 両サイドの通路に立っていたり、そこで撮影していた保護者がいたため、パフォーマンスが見にくかった。

→(クラスマザー会での意見)当日のパフォーマンス中の撮影禁止については、園長先生からのお話、園便りでの連絡、父母会からのメールなどを通して、再三お知らせをしています。来年以降も引き続き、皆様のご協力、ご理解をお願いいたします。

3.お餅つき大会の報告

> 来場者数:約450人/寄付金:$1124

> 雨が降り、昨年よりも来場者は少なかったものの、多くの寄付金が集まりました。

> 詳しい感想、反省点については、来月のクラスマザー会で報告予定です。

4.クリスマスDVDの販売について

> 申し込み締め切り:1月23日(金)まで8ドルで申し込み受付中。ただし、回収箱は設置しないため、申し込みくださる方は、クラスマザーに直接、申込書とチェックまたは現金の入った封筒をお渡しください。

> 配布予定:2月頭から、お子様のカバンに入れる形で配布します。

5.Shutterflyサイトの写真シェアについて

> すでに一斉メールが送られていますが、Shutterflyでの写真共有について、再度ご案内です。

> 昨年度から、こどもの家のイベント写真は、圧縮されていないオリジナルサイズの写真を閲覧/ダウンロードしていただけるよう、Shutterflyのシェアサイトを使用しています。

> 同サイトは、パスワード制ではなく、招待制。招待なしでは、写真を閲覧することはできません。

> 各イベントの写真がアップロードされ次第、役員がShutterflyで全保護者のメールアドレスを招待。保護者の皆様には、Shutterfly(noreply@sfly.com)から、「KNI added you as a member of……」というタイトルのメールが送られます。このメールに写真ギャラリーのURLなどが記されています。

> 写真を見るためには、Shutterflyのアカウント(無料)が必要となります。(アカウント登録のメールアドレスと、子供の家に登録されているメールアドレスは同じにしてください)。

> ご不明点は、クラスマザー、または父母会メール(kodomonoie.pa@gmail.com)まで、お問い合わせください。

6.バザー開催の日程と趣旨について

> 日程:3月14日(土)午前11時~午後2時/雨天の場合は21日(土)

> 内容:昨年好評だった食べ物や、子供が楽しめるゲームを強化。屋台を増やし、お祭りの雰囲気に。

> ドネーション:子供服や玩具は中古品でもよいが、その他はなるべく新品か状態のよいものを募集。

> 寄付金:昨年は、収益の半分を父母会へ、震災支援の目的で、4分の1ずつをししおり小学校ときらりんキッズに寄付しましたが、保護者の方々からの意見も汲み、今年は父母会への寄付率を増やします。(クラスマザー会で承認されました)

7.2月のクラスマザー会までにお願い

> 来月のクラスマザー会は、2月11日(水)の予定です。

> お餅つき大会の感想や反省点を、クラスマザー、またはお餅つき委員、役員までお知らせください。

> 運動会委員がまだ決まっていないため、興味を持ってくださる方は、クラスマザー、役員までお声がけください。こどもの家最大のイベントで、特別な思い出を共有しませんか?

8.ファンドレーズのご案内(幾留さんより)

> 11月&12月のリサイクル(100ドル/教会のご協力もあり)、マルカイ(300ドル)、集まりました。

> 今年度2回目のアスパイア、Tシャツ、スクリップのファンドレーズを予定しています。

> Tシャツについては、サイズなどのトラブルがないよう、5月販売のために2月から早めに準備をします。

> リクエストにお応えして、キッズアート(子供の絵をポストカードにするもの)も検討中。園のクラスのなかで、子供たちが専用の紙に絵を描き、それをそのままカードにできるようにしては、という意見も出ています。 母の日や父の日に間に合うスケジュールで検討します。

9.園長先生より

> 卒園生の保護者で、資格を持っていらっしゃる方による、Parenting Classを開催します。子育てについて、答えを出すのではなく、参加者がディスカッションできるようなクラスになる予定。無料/日本語のみ。クラスの詳細、申し込み方法については、別途メールおよび、案内を貼り出す形でお知らせします。

以上


Summary of January 2015 Class Mother Meeting


1. Christmas Program, Mochitsuki Thank you (from Encho Sensei)

(Christmas Program)
• I am grateful that the Christmas committee discussed and communicated all the details we have requested.

• All the children have performed age appropriately and I thought were wonderful. Sakura class also sang beautifully on top of performing their Christmas Play. Overall I felt that it was a very successful Christmas Program. It was definitely an opportunity to witness the growth in our children and the growth in each of the classes.

(Mochitsuki)
• Due to the efforts and teamwork of the Mochitsuki committee and the volunteers, we had a wonderful event. We are so grateful for everyone’s effort.

•It has rained twice during past Mochitstuki days. This year it was sprinkling during the time of set up, but by the end of the event the rain has stopped and I’m just glad that there were no major injuries or accidents. The church opened up the hall right at 12o’clock and their cooperation was crucial in kick starting this event. I was very pleased with their help and its sign of their approval.

2. Christmas Program (thoughts & reflection)

(Christmas Committee)
• Thank you for all the donations we received. This year we had cookies and treats donated from 5 families and 2 companies. There were even requests for the cookie recipes baked by the families because they were that delicious!

• The beverage signup sheet for donation requests was filled up just within 3 days, which was well before the deadline for the sign up. Thank you so much for all your generous contributions.

• However, the collections of the handmade ornaments were not as successful. Please try to finish the ornaments in time, so they can be collected by the deadline date. Thank you for understanding.

• With last year’s critiques in mind we asked the Class Mothers and the PA Committee to assist the parents with the photographing sessions right after the performances. Are there any thoughts on how it went?

(Encho Sensei)>Due to the assistants of the Class Mothers and the PA Committee, it went very smoothly and they were very helpful.

(Q&A from parents)
-There seem to be a lot of treats and refreshments to go around all the families and were very pleased with all the service we received. We were delighted and surprised that one could even choose between Starbucks and Jones’ coffee, and the service was so attentive (it almost seemed like a real eatery)

-Can the donations of treats be store bought?

(Response from class mother meeting)>Yes, from next year we will be accepting cookies, chips etc.

-Can we allow parents and families to sit where the Sakura Class was sitting while they are performing the Christmas Play?

(Encho Sensei)>we will look into it for next year.

-The content of the Christmas Program was projected in English and Japanese on the wall during the performances. However, the view was obstructed with the lights on the stages. We may need to reconsider the location of the projector so it can be better viewed.

(Response from the class mother meeting)>The obstruction might have been due to the lights set up from the video recording crew for the DVDs. We will be more aware of the set up for lights next year so there will be no disturbance.

-When sitting towards the back rows of the church, it is extremely difficult to see the children that are not standing on the podium. Is it possible to live stream the performances (from the video crew that is recording the Christmas Program for the DVDs) for the families that are sitting in the back?

(Response from the class mother meeting)>Live streaming takes a lot of time for prepping and space is already an issue at this event. Therefore, KNI provides rehearsal viewing to see the children up close at that time and DVDs to purchase. We hope you can understand our limitations.

-There were Class Mothers and photographers in the middle aisle between the seating that obstructed the view.

(Response from the class mother)>The photographers are there to provide pictures for the Christmas Program. The Class Mothers are there to assist the children and smoothly guide them to Santa Claus on the stage. They are both key helpers/volunteers to make Christmas Program a success. We hope for your understanding.

-There were parents recording videos and taking photographs against the sidewalls during the performances that also made it difficult to see the children.

(Response from class mother meeting)>we notify all the families that recording and taking photographs during the performances are strictly prohibited. This is clearly stated during the announcements from Encho Sensei, in the newsletter from KNI and also through emails from KNI PTA. We ask for all the family’s compliances and to respect each other to better enjoy our children’s Christmas performances.

3. Reports for the Mochitsuki

• Attendees ~450 people

• Donations: $1,124.00

• Due to the rain there were less attendees this year, but we still received a lot of donations. Thank you! We will send out a more detailed report at the next Class Mother meeting.

4. Christmas DVD Sales

• The deadline to purchase the Christmas DVD: 1/23 (Friday) for $8 dollars.

However, there is no collection box, so you must submit the order with check or cash directly through the class mothers.

• We are expecting to hand out the DVDs in the beginning of February.

5. Shutterfly site photo share

• Emails have already been sent out for the Shutterfly photo share.

• Last year we set up the Shutterfly account, so families can download photos in the original size/format.

• The site does not require a password but can be accessed by invite only. • You should receive an email through Shutterflynoreply@sfly.com, which states “KNI added you as a member of …” and so on. On this email there is a URL that allows you to view the album, however you need to setup a Shutterfly account with the same email address that you have provided to KNI.

• If you have trouble accessing the photos or viewing the Shutterfly pictures, please notify the KNI PTA at (kodomonoie/pa@gmail.com).

6. Bazar

• Date: 3/14 Saturday, 11:00AM-2:00PM (In case of rain, 3/21 Saturday)

• Details: Food booths were very popular last year, so this year we would like to incorporate food and games booths for kids and have a festival-like feel to this event.

• As for donations, we will be accepting second hand kids items such as toys and clothes. We strongly encourage all other items to be in new or like-new condition. Thank you.

• Last year, half of the money collected went to the KNI PTA fund, while one fourth went toward Shishiori Elementary School and the final fourth to the Kirarin Kids, two organizations affected by the tsunami. However, upon hearing the opinions of parents, this year we have decided to give larger portion of money collected to the KNI PTA fund. (This was decided by vote at a Class Mother meeting)

7. Requests till the next Class Mother Meeting

• The next Class Mother meeting is on 2/11 (Wednesday)

• We would like to hear ideas and reflections of the past Mochitsuki to make improvements for the event. Please let the Class Mothers, the Mochitsuki Committees or KNI PTA know about opinions or suggestions about this event.

• We still do not have a committee for Undokai (Sports Day), so if you have any interest in volunteering, please inform your class mother. Please consider creating special memories for the Undokai, the biggest event of the year.

8. Fundraiser (Ikudome san)

• November/December recycles (with help of the church) came out to $100 dollars, Marukai $300.

• We will be accepting orders for the second cycle of the Aspire, T-shirts and gift card fundraising soon.

• We will start to prep the KNI T-shirts soon to sell them in May so we can better serve you with the different sizes.

• There also have been more requests for the Kids Art (where your child’s artwork can be made into a postcard). There has been a suggestion to make the cards out of the children’s artworks done in class. We are working on this project so it can be used for Mother’s/Father’s Day.

9. From Encho Sensei

• We are now offering Parenting Class done by a parent from the KNI alumni. The classes are meant for discussion regarding parenting and not necessarily just for Q&A. It is free of charge but only given in Japanese. To apply, there are signup sheets and emails are being sent out regarding the parenting class.



 | HOME | 

こどもの家


new entries


categories

父母の会より Parents Association (49)
ファンドレイズ Fundraising (2)
イベント event (0)
未分類 etc. (0)
父母の会役員メンバー紹介 PTA members (3)
父母会とは(What is PTA?) (1)
行事役員より (0)
クラスマザー会議事録 (5)

calender

01 | 2015/02 | 03
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28

archives


search


上記広告は1ヶ月以上更新のないブログに表示されています。新しい記事を書くことで広告を消せます。